C#'ta Değişken Tipleri

Eyl 06, 2013

Değişken Kavramı

Değişkenler bir programlama dilinde temel verileri saklamak ve bu verileri sonradan kullanmak için oluşturulan bellek bölgeleridir. C# dilinde genel olarak bir değişken tanımlaması;

değişkentipi değişkenadı;

şeklinde yapılır. değişkenadı kullanıcının belirlediği herhangi bir isim olabilirken, değişkentipi kullanıcının ihtiyacına göre seçeceği önceden belirlenmiş değişken tiplerinden biri olmalıdır.
Örneğin; "int a;" şeklinde yapılan değişken tanımlamasında “a” kullanıcının tanımladığı değişkenin ismini, int ise bu verinin 32 bitlik bir tam sayı olacağını belirtir. Bu değişken tanımlamasında yalnızca değişkenin ismi tanımlanmıştır. C#  derleyicisinin “a” değişkenini kullanabilmesi için değişkene kullanıcı tarafından = (eşittir) operatörü kullanılarak ilk değer atanmalıdır. İlk değer ataması; "int a = 10;" şeklinde yapılabilceği gibi, "int a; a=10; " şeklinde de yapılablilir.

Aşağıdaki tabloda temel  C#  değişken tipleri ve alabileceği değerler yer almaktadır.

Değişkentipi   Açıklama  Değişkenin Alabilceği 
Max ve Min aralık ya da değeri
sbyte  8 bit işaretli tamsayı  -128 : 127
short  16 bit işaretli tamsayı   -32.768 : 32.767
int 32 bit işaretli tamsayı   -2.147.483.648: 2.147.483.647
long 64 bit işaretli tamsayı  -9.223.372.036.854.775.808 : -9.223.372.036.854.775.807
byte 8 bit işaretsiz tamsayı   0 : 255
ushort 16 bit işaretsiz tamsayı   0 : 65.535
uint 32 bit işaretsiz tamsayı  0 : 4.294.967.295
ulong 64 bit işaretsiz tamsayı  0 : 18.446.744.073.709.551.615
float 32 bit tek kayan sayı   + ya da - 1,5*10-45 :  +  ya da - 3,4*1038
double 64 bit çift kayan sayı  + ya da - 5*10-324 :   +  ya da - 1,7*10308
decimal   128 bit ondalıklı sayı  + ya da - 1,5*10-28 :  +  ya da - 7,9*1028
bool    true ya da false
char Karakterleri temsil eder   16 Unicode karakterler

Tabloda verilen değişken tiplerinin kullanımına örnekler;

  • bool dogruMu = false;  // Değişkene true ya da false atanabilir.
  • float fl = 3.17F; // Değişkene tek duyarlı gerçel sayı atanabilir.
  • double yuzde = 98.32; // Değişkene çift duyarlı gerçel sayı atanabilir.
  • char karakter = 'x'; // Değişkene tek duyarlı karakter atanabilir.
  • long  a = 0xEF20 ; // 0x ön eki koyularak sayılar değişkene hexadecimal olarak atanabilir.
  • ulong ul = 5698UL ; // Değişkene atanan değerin sonuna UL konularak verinin UnsignedLong olduğu belirtilir.
  • decimal d = 65; // Bu kullanımda değişkene tam sayı atanabilir.
  • decimal e = 65.25M; // Bu kullanımda değişkene atanan değerin sonuna M veya n konularak değer sayı virgülden sonraki kısmı ile birlikte atanabilir.